Menton
10.02.10 Menton (F). Dinsdag zijn we dan met de wagen naar Menton vertrokken, waar we enkele weken willen blijven, tot we half maart naar Lefkas zullen terugkeren. Het verhaal.
Kroniek van een eenvoudig verblijf in Menton (F).
Dinsdag. Van Nieuwpoort rijden we via Kortrijk, Rijsel en Reims richting Lyon. Courseulles, Douai, Cambrai, St-Quentin. De namen klinken heel vertrouwd. De herinnering is nog erg levendig. Pargny, Reims: tot Châlons-en-Champagne kruist de autosnelweg regelmatig de kleine kanalen die we in 2007 volgden tijdens de tocht naar de Middellandse Zee, maar ook verder blijven verkeersborden de weg naar onze stopplaatsen aanduiden. Vitry-le-François, St-Dizier, Joinville, Chaumont, Langres, Pontailler. Nu echter blijft het grijs en mistig, koud, en buien van motsneeuw maken het rijden wat lastig. Als we Lyon naderen krijgen we van de Info-route verkeerscentrale op FM 107.7 te horen dat de snelweg door de vorst erg is beschadigd tussen Lyon en Vienne en dat het hevig is beginnen sneeuwen zodat het beter is de omlegging naar Valence langs Grenoble te volgen. Om half zeven rijden we de parking van het centraal en langs de Rhôneoever gelegen Etap-hotel op, waar we via de internetsite een kamer hebben vastgelegd. Bij de place de l'Université vinden we een aangenaam, op deze doordeweekse dinsdagavond druk bezocht restaurant, La Strada. Na deze vermoeiende, toch bijna 10 uur lange tocht, genieten we van een lekker maal: een courgettenravioli voor Kaat en in spek gehulde warme geitenkaasjes voor Eric, dan een op een leisteen schotel geserveerd festijn van met rozemarijn gegrilleerde gambas; de frisse Orvieto-wijn smaakt en neemt de laatste stress-restjes weg. Woensdag. Om 08H30 zijn we op weg naar Avignon. De Cité des Papes was op 21 augustus 2007 onze laatste stopplaats op weg naar Port-Saint-Louis-du Rhône en de Middellandse Zee. We deden er 47 dagen over, 197 motoruren en 247 sluizen, nu met de wagen, twee dagen, 1300km en 8 tolstations waar we 99.9 euro achterlieten. Het is niet druk op de A7-snelweg zodat we de gare de péage van Lançon reeds om 10H15 binnenrijden. Hoewel het erg fris is bij een stevige mistral, overvalt het zuiderse gevoel ons als we door de Provence rijden. Zelfs vanop het tracé van de snelweg zijn we - opnieuw - gecharmeerd door de gevarieerde schoonheid van deze streek. De grote, typische parasol-pijnbomen buigen soms wild onder het geweld van de wind, terwijl het toch al heldere licht van de winterzon aan de fel blauwe hemel ons het compacte grijs van gisteren doet vergeten. Rond half twaalf rijden we langs La Napoule en kijken we naar de zee... Cannes. Nice. Het verkeer wordt hier drukker. Monaco. Om 13 uur bellen we aan bij Mady en Michel. Rond de lunchtafel die ze voor ons hebben klaargemaakt, hebben we mekaar bij dit weerzien na vijftien maanden, veel te vertellen. 12.02.10 - Opnieuw genieten we van de gastvrijheid van onze vrienden: we verblijven op hun boot die in de haven van Menton-Garavan ligt, een haven die we erg appreciëren sinds onze overwintering in 2007/2008. Maar de winter, zelfs aan de Azurenkust, geeft zich nog niet gewonnen. Terwijl op donderdag de sneeuw in vele delen van Frankrijk stevig valt, hult de Azurenkust zich eveneens in het wit. Tot in de haven vallen grote sneeuwvlokken terwijl de bergen in het achterland meer aan de Haute-Savoie doen denken dan aan de Alpes-Maritimes. De autostrade A8 naar Italië wordt lange tijd gesloten. In het tv nieuws zien we prachtige beelden maar horen we getuigenissen van de verkeersellende - in België is er die dag 900 km file ... We zijn er dus net aan ontsnapt ... Maar vandaag, vrijdag, schijnt de zon en wandelen we langs de boulevard de Garavan met dat wijde en prachtige uitzicht van capo della Mortola tot cap Martin, en de Vieille ville van Menton.
07.03.10 - Maar ons verblijf in Menton verloopt niet helemaal naar we verwacht hadden. Het weer zit niet echt mee: storingen komen geregeld over zodat wind en regen de sfeer bepalen. De echt mooie, zonnige dagen zijn schaars. Vorige week, bij een stormachtige dag, heeft Eric een onverwachte duik gemaakt in het frisse, door de deining onrustige havenwater toen de loopplank plots wegklapte. Nu beperkt ook een stevige kniekneuzing onze wandel-initiatieven. De boot van onze vrienden is echter ruim en comfortabel en van zodra de te schaarse zon schijnt genieten we van de weersverbetering in de kuip of op het voordek. Onze vriendin wordt plots heel ernstig ziek. Haar erg zorgwekkende gezondheidstoetand is een heel zware beproeving voor haar man; bij het gevoel van onmacht en de dreigende moedeloosheid kunnen alleen de gezamenlijke sympathie en bekommernis van alle vrienden pogen een steun te zijn ... In Griekenland is de toegang tot de media door de taalbarrière erg beperkt terwijl we hier vlot toegang hebben tot boeiende radioprogramma's op o.m. France Inter ; 's avonds is er steeds een interessante tv-uitzending dank zij de talrijke (Franse) TNT-zenders. In de bioskoop zien we "Océan", de nieuwe prachtfilm van Jacques Perrin. In een Thalassa uitzending van Georges Pernoud, elke vrijdagavond op France 3, hebben we een reportage gezien over de drie jaar durende opnamen. Indrukwekkende beelden van een grote poëtische schoonheid, maar ook rauwe en harde, confronterende scènes, dan weer grootse en mysterievolle opnamen. Terwijl we bij een mooie dag een grote wandeling maken langs Super Garavan, door de oude stad lopen of langs de Promenade en dan van een lekkere koffie of een Italiaanse chocolade genieten, of we, bij heel slecht weer, gewoonweg van het comfort van de boot genieten, gaat het wereldgebeuren zijn gang ... Het tv-nieuws, het continu-nieuws van France-Info, de boeiende ochtenduitzending - "le 7-10" - van Nicolas Demorand, of "Le téléphone sonne" van Alain Bédouet op France Inter, maken van ons getuigen. In Le Monde en Le Nouvel Observateur, die we hier wél altijd op tijd krijgen, vinden we kritische en kwaliteitsvolle aanvullende informatie. Overvloed aan informatie? Schijnbaar, ja, maar toch niet. Sinds onze terugkeer uit Lefkas, zodra we thuis waren, apprecieerden we dit "mee-weten". Margareth Thatcher, een politica - vanwie we denken dat haar bijdrage tot wat deze wereld zeker niet beter heeft gemaakt niet onbelangrijk is geweest - zei ooit dat er alleen maar individuen waren en geen maatschappij. Wij echter voelen ons deel van dé "wereld-maatschappij" en reizen heeft de grenzen steeds verlegd. Zo voelen wij ons evenzeer betrokken bij de gevolgen van de politiek van Nicolas Sarkozy, van Barak Obama, van Angela Merkel en Gordon Brown, van Sylvio Berlusconi. Wat in China beslist wordt bepaalt (mee) het economisch gebeuren in Europa, in België. De mensenrechten problematiek in Rusland en Iran, in Birma en Tunesië interpelleert uiteindelijk ons vrijheidsideaal. De instorting van de vastgoed-zeepbel in Spanje, het amoreel en onverantwoord handelen van bankiers en hun traders bedreigen de welvaartstaat. Als we ons ergeren over de situatie waarin Griekenland verzeild is, dan doen we dat omdat Griekenland onze buur is, omdat wat daar misloopt, omdat de corruptie daar, het jarenlang onverantwoord handelen, niet alleen voor de Grieken gevolgen heeft. Bij het horen hoe Europa - met Duitsland op kop - de linkse Griekse regering meedogenloos maar onvermijdelijk, onder de dreiging van de marktspeculatie - dwingt orde op zaken te stellen, vragen we ons af of de harde maatregelen niet weeral vooral zij treffen die het minst schuldig zijn aan de knoeiboel. Opnieuw vrezen we dat het antwoord evident "ja" is. Opnieuw worden zij getroffen die men het eenvoudigst kan doen inleveren. Of het nu gaat over milieu, economie, financiën, gezondheid of sociale toestanden, de verwevenheid is alom, de interactie permanent. We willen dus waar we ook zijn goed geïnformeerd zijn. Dit is de eerste voorwaarde tot solidariteit. De opwerping als zouden wij toch geen invloed hebben, als rechtvaardiging om zich af te sluiten in louter individualistisch handelen, laat ons sprakeloos ...
Terug naar Griekenland
19.03.10 Lefkas Marina (GR). Dinsdag zijn we dan, ditmaal met de wagen, naar Lefkas vertrokken. Uiteindelijk, na heel wat afwegingen, hebben we beslist een jaar langer in Griekenland te blijven. Het verhaal.
Een 17 uur-lange auto- en boottocht naar Lefkas (GR). Dinsdag. Sinds enkele dagen is het mooi weer in Menton, maar vandaag - ongetwijfeld ter ere van ons vertrek! - steekt de lente een tandje bij. We hebben de wagen gisteren al grotendeels geladen zodat we om 9H30 - na een laatste poetsbeurt van de boot van onze vrienden - op weg kunnen. We hebben gisteravond nog eens telefonisch afscheid genomen van Michel, steeds met een bang hart om de evolutie van de gezondheidstoestand van Mady.Met Rinaldo en Maryse is een afspraak in Griekenland, naar het einde van de zomer, niet uitgesloten; zij vertrekken op het einde van de maand naar Samos waar ze hun boot gelaten hebben. Het is niet al te druk op de Autostrada dei Fiori, waar de tunnels, bruggen en viaducten mekaar opvolgen. Net voor Genua rijden we naar het noorden richting Alessandria, dan verder oostwaarts naar Piacenza, Parma, Modena en Bologna. Het is nu erg druk en rond de middag staan de parkings vol vrachtwagens. Het valt ons op hoe, zowel kwantitatief als kwalitatief, deze Italiaanse snelwegen, die het tracé van de Via Emilia veelal volgen, veel minder aangenaam zijn dan de meeste Franse. De voorzieningen zijn minder talrijk en heel wat minder verzorgd. Ook de Autostrada del Sole naar Ancona ligt er dikwijls niet al te best bij. Teken des tijds, het was ooit anders, zo herinneren we ons! De zon staat al heel wat lager als we Ancona binnenrijden. Een onoplettendheid bij het verlaten van het tolstation (Menton -Ancona-N : 43,90 euro) maakt dat we verkeerd zitten - richting Rome ! -: we moeten 20 km extra om- en en terugrijden zodat we gestresst de weg moeten zoeken naar de Minoan Check-in. Nu ja, naar Griekenland via Ancona, het is meer dan 20 jaar geleden: daarna verkozen we Bari of Venetië. Na de check-in in het nieuwere deel van de haventerreinen, is het weer zoeken naar de kade (B) waar de Olympia Palace om 19H00 vertrekt. Opnieuw rijden we verkeerd. We krijgen het hier echt op de heupen. Het is onze dag niet ... Nog tweemaal over de spoorweg, wachten terwijl dezelfde trein vooruit kruipt ... Eindelijk zijn we er. We kunnen onmiddellijk aan boord. Het is 18H30. Om 19H10 vaart de Olympia Palace af. In tegenstelling tot de Minoan-ferry die we vorig jaar vanuit Venetië namen, is deze boot vrij mooi, aangenaam en vooral netjes, het kan ook anders! We hebben on-line via de Minoan-site een dekpassage en de auto geboekt en willen aan boord een cabine aanvragen. Soms kwam dit heel wat goedkoper uit. Uiteindelijk is hier het verschil slechts 12 euro. De inside-cabine is echt ok. Na een drankje in een van de bars en het relatief dure en niet echt lekkere avondmaal in het zelfbedieningsrestaurant, lopen we nog even rond maar de autorit en de stress bij de aankomst doen ons voor een vroege nachtrust kiezen. Bij de tonen van Griekse muziek vallen we spoedig in slaap ..
08H00. Staalblauwe hemel. Als we vanuit het restaurant, bij het ontbijt, naar buiten kijken stoomt de Olympia Palace langs de Albanese kust en ligt het Mali i Karaburunit schiereiland op een kleine twintig mijl. Omstreeks 10 uur heeft de ferry de Griekse eilandjes Ereikoussa en Othonoi aan stuurboord. 10H30. Terwijl we langs Corfu varen denken we aan de erg provocerende en heel kwetsende uitspraken van enkele Duitse politici en de populistische pers ( Focus en Bild lieten zich niet onbetuigd ) in verband met de Griekse financiële situatie: deze suggereerden de Grieken eventueel Corfu, of enkele Cycladische eilanden, te verkopen ...
11H45. Van Igoumenitsa naar Lefkas is het een goeie 100km rijden, maar we willen even langs Plataria en Sivota-Mourtos.12H30. Plataria, het plaatsje doet nog erg verlaten aan. Alles is er nog a.h.w. in winterberging. In de haven liggen enkele zeilboten, die er daar blijkbaar voor de winter achtergelaten werden; de meeste zien er niet al te fris uit. Enkele straten zijn opengebroken: men heeft blijkbaar maart afgewacht om grote werken te beginnen ... Schoolkinderen lopen naar huis, ook hun onderwijzeres ... welke toekomst wacht je hier? Maar als je 11 bent denk je daar nog niet echt aan. Wij echter kijken twijfelend, bezorgd. Sivota-Mourtos heeft nu niets van haar zomerse charme. Op de Promenade werken enkele arbeiders aan het herleggen van de natuurstenen bedekking. We vernemen dat het nieuw afgewerkte wegdek opnieuw diende te worden opengebroken omdat men wat laat tot de vaststelling gekomen dat de grote waterafvoerpijpen er nog niet lagen ... We ontmoeten Angy's echtgenoot, die de nu nog gesloten Blue Coast runt - weliswaar slechts vanaf eind april want nu is het nog tijd "to relax" vertelt hij ons ... In het nieuwe haventje liggen dan toch nog steeds géén mooringlijnen, wel prijken er nieuwe (betaal)kastjes voor water en elektra ... we hopen dat het werkt en blijft werken ... Ook hier liggen enkele verlaten zeilboten. Sommige - maar één vooral - hebben heel wat schade door de winterstormen. Je zal je boot hier maar achterlaten, onbegrijpelijk, als je het ons vraagt. Naar Lefkas dan maar met een lege maag. Onderweg vinden we een supermarktje waar we wat fruit kopen. Appels en inlandse sinaasappels, ze zien er niet uit, maar de smaak is heerlijk! Even na twee uur rijden we de parking van Lefkas Marina op. We haasten ons naar onze boot. Nehalinnia ligt blijkbaar vredig en geduldig op onze terugkeer te wachten, met hier en daar een laagje rood-geel zandpoeder. We horen hoe erg nat en winderig de winter hier was. Niet echt leuk. Blij dat we terug zijn: maar eerst de noodzakelijke poetsbeurt, vooral, om de winter te verdrijven ....
(zie ook Kortom 4.9.3 )
Lefkas
19.03.10 Lefkas Marina. De lente lijkt eindelijk deze te lange en koude, harde winter te verdringen. De steeds terugkerende winterellende vervaagd met de komst van de mooie dagen, maar het laatste winteroffensief van 28 februari waarbij een storm, bij een nachtelijk springtij, in zuid-west Frankrijk alleen, 53 doden maakte en honderden huizen vernietigde, zal nog lang sporen nalaten. Laat het dan nu nog wat fris zijn, de blauwe hemel en de zon hebben, nu ook eindelijk op Lefkas, duidelijk de bovenhand. We zijn nog steeds druk in de weer om wat we mee hebben en dat het oude moet vervangen, een plaats te geven op de boot. We zien heel wat vrienden en bekenden weer in de haven. Velen haasten zich om voor 1 april - het begin van het hoogseizoen en de dito liggelden - de haven te verlaten. Over bestemmingen heerst veelal nog onduidelijkheid, twijfel. Kroatië te duur, Turkije veelal moeilijk, zoniet onmogelijk door de nieuwe steeds dwingender milieureglementering. Toen we beslisten om een jaar langer in Griekenland te blijven hebben we de keuze gemaakt om het liggeld voor één jaar in één keer te vereffenen wat ons een korting van 17% oplevert verhoogd met een 6% reductie als lid van de Cruising Association. Op jaarbasis genieten we van een interessante prijs en hebben we ten allen tijde de beschikking over een ligplaats.
In Lefkas heerst enige ongerustheid in verband met het komende toeristische seizoen. Komen de noodzakelijke toeristen wel met al die media-heisa over Griekenland, is de veelal gehoorde vraag. In de winkels lijkt men veel vriendelijker dan enkele maanden gelden. We hebben Paramythi opnieuw bezocht. Tweemaal waren we de op twee na de enige klanten. Maar misschien was dit toeval. Wat we horen is dikwijls erg contradictoir. De pompbediende waar we voltanken, spreekt ons aan, ondervraagt ons, klaagt over de hoge brandstofprijs, getuigt over de beperkte koopkracht van zijn klanten, vergelijkt met de andere landen van de Europese Unie. Anderen hullen zich in een hooghartig stilzwijgen, nog anderen wuiven de overdrijvingen lacherig weg. Bij To Kathoghi van Peter en Alisson, in Vafkeri, eten we heel lekker bij een hartelijk weerzien; de prijs/kwaliteit verhouding staat buiten elke discussie. Alexander en Helena zijn voor een lang weekend naar Londen - op 25 maart is het immers de nationale feestdag. We hebben nog net kunnen afspreken om mekaar te zien bij hun terugkeer.
Mady ...
Bij onze late terugkeer uit Vafkeri valt het droevige nieuws. Mady heeft haar laatste strijd verloren... Diep getroffen herinneren we onze aangename namiddag bij onze aankomst in Menton op 10 februari. Haar warme belangstelling, haar innemende vriendelijkheid, haar enthousiasme, haar zachte glimlach, haar moed vooral... We zullen je heel erg missen, Mady. De mooie momenten, de leuke tochten in het achterland van Menton samen met je man Michel, vergeten we niet; die willen we blijven koesteren als de echt heel mooie momenten van onze reis. Aan jou, Michel, betuigen we onze innige sympathie. We weten dat niet alleen de komende dagen erg zwaar zullen zijn. Maar als de onvermijdelijke drukte zal wegebben, kunnen alleen de vriendschap en de ontelbare goede herinneringen een zachte troost zijn. De kleine en grotere zeilavonturen gedurende meer dan veertig jaar indachtig, deden Mady kiezen voor asverstrooiing op zee. Daar vooral zal ze blijven leven in de herinnering van Michel en van al haar vrienden zeilers...
Pasen
De Grieken zijn woedend over de Duitse houding die voor hen niet meer of niet minder dan het verraad betekent van een land dat Griekenland met nauwelijks verholen dwang jarenlang overspoelde met dure exportproducten en van een regering die de nu misprijzende en populistische reacties van de bevolking als schaamlap gebruikt ter vrijwaring van haar obsessionele financiële en budgetaire "maagdelijkheidsdrang (!)"...
... bootonderhoud
22.04.10: Lefkas Marina. Nehalinnia staat sinds maandag op het terrein van Lefkas Marina. De talrijke aangekondigde buien maakten het ons even niet te lastig toen de boot in de kraan moest maar tijdens het reinigen van de waterlijn, een werkje dat we liefst zelf zorgvuldig en voorzichtig wilden uitvoeren, nadat het onderwaterschip met de hogedruk schoongemaakt was, werden we wel, met de regelmaat van een klok, overvloedig vergast op een stevige regenbui. Christos, de havenmeester, had ons van de ligplaats naar de kraan gesleept want onze erg aangegroeide schroef veroorzaakte beangstigende trillingen... of was het een touw die het de schroef zo lastig maakte? Toen we bij Spiros, de manager, een duiker hadden gevraagd had hij ons dit vriendelijke voorstel gedaan; een duiker voor deze kleine karwei, vooral als de boot toch uit het water gaat, kost algauw 50 euro. Een niet moeilijke keuze die hij aan onze appreciatie overliet ... Hartelijk bedankt voor deze goede service!
Vóór een nieuwe storing Lefkas op vrijdag en zaterdag in haar greep houdt, als we tenminste de voorspellingen moeten geloven, genieten we nu van drie dagen droog weer. De onderhoudswerken volgen elkaar routinematig op. Eergisteren hebben we de doorvoeren schoongemaakt en de kranen gesmeerd; dit jaar krijgen het toilet en de zwartwatertank een extra grondige beurt; om problemen - op een ongepast moment - te voorkomen, hebben we de pomp en de voornaamste leidingen vervangen; de drie jaar oude pomp wordt nu gereinigd en met de sparekit vervangen we alle kritische onderdelen zodat deze pomp de klaar te monteren "reserve pomp" wordt.
... Intussen heeft de aswolk van de IJslandse Eyjafjallajökull vulkaan het luchtverkeer dagenlang verlamd, rondt koninklijk bemiddelaar Jean-Luc Dehaene zijn opdracht af in het eindeloze B-H-V verhaal en dreigt Open VLD uit de regering te stappen, lijkt Griekenland meer en meer af te stevenen op de vraag om het Europese en IMF hulpplan in werking te stellen. We vrezen in dit alles de voorbode van nieuwe, ernstige ontwikkelingen te moeten zien. TV beelden, krantenkoppen en pers-sites liegen er niet om: Le Monde titelt in zijn on-line krant van 21 april 2010 "Le volcan révèle la fragilité de la mondialisation" [vert. De vulkaan toont de broosheid van de mondialisering], en verder " la paralysie du trafic aérien en Europe à la suite de l'éruption d'un volcan en Islande, a coûté pour l'instant aux compagnies aériennes affectées 1,26 milliard d'euros de manque à gagner" [vert. de verlamming van het luchtverkeer in Europa ten gevolge van de uitbarsting van een vulkaan in IJsland, heeft tot op heden aan de betrokken luchtvaartmaatschappijen 1,26 miljard euro aan inkomensverlies gekost]. De vooruitzichten naar een oplossing van het Belgische verhaal van de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde lijken somber, "Dehaene vindt geen akkoord over BHV" (titelt De Standaard). "Jean-Luc Dehaene is er gisteren niet in geslaagd om een akkoord over de splitsing van B-H-V te smeden. Premier Yves Leterme onderhandelt voort, maar een regeringscrisis komt steeds dichter", leert ons het persoverzicht van gister. Als vandaag de Vlaamse liberalen hun dreigement uitvoeren, rest er Premier Leterme niets anders dan het ontslag van zijn regering bij de koning in te dienen. De vorst houdt zijn beslissing in beraad. en houdt een aantal consultaties.
Zonder in absoluut pessimisme te vervallen voelen we dit alles aan als een versnelde opvolging van negatieve ontwikkelingen, die slechts ogenschijnlijk ver van onze bezigheden zijn. Morgen en overmorgen is het algemene staking in Griekenland ...
03.06.10: Lefkas Marina. De maand mei hebben we amper zien voorbijgaan. Het leven aan boord, nu we van een extra jaar Griekenland genieten, gaat een rustig gangetje. Vrienden zijn gekomen en zijn alweer vertrokken, ook vele overwinteraars uit de marina. Enkelen hadden een duidelijk afgelijnd, soms erg ambitieus project. Wil en Jeanine van de Windswept zijn nu op weg naar het noorden van Griekenland na een tocht langs de Peloponnisos. Guy en Christine van M. Balthazar zijn op weg naar Libanon, een project dat ze in een vijf maanden willen afronden met een voorziene terugkeer naar Lefkas in oktober. Dank zij de geillustreerde logboekuittreksels die ze regelmatig doormailen kunnen we hen volgen op een tocht die wij zeker niet zouden aandurven. Guy en Martine van Roving Topsy verwachten we nu binnenkort op Lefkas.
Wij verdelen onze tijd tussen zeiltripjes in de binnenzee - " buiten voor enkele uren ", zoals we zo dikwijls in Nieuwpoort ( zegden en ) deden -, tochtjes met de wagen op het eiland, stranddagen op Milos beach bij Agios Nikitas, waar we op 27 mei - eindelijk! - het water niet te koud vonden om te zwemmen, stevige wandelingen o.m. rond de laguna en in het zuiden van het eiland. Werkjes op de boot, hier en daar voor een comfortverbetering, zijn er ook bij. Kortom, tijdens dit wat aarzelende lenteweer, houden we het, tot nu, bij een lui maar leesrijk ritme... een Griekse dolce farniente.
... naar de Zagorohoria en de Vikos kloof
09.06.10: Zagoria Chora, Aristi. Ons verblijf in de prachtige Zagorohoria regio zit er helaas al op maar de prachtige beelden blijven nog op ons netvlies. Ver van de vervuiling van het massatoerisme, hebben we intens genoten van de grootse schoonheid van de bergen en de diepe canyons, van het eindeloos varierende palet van groene tinten, van de kristal helderheid van het water, van de innemende charme van de talrijke dorpjes ...
[ free maps: GNTO www.gnto.gr ]
We hebben kamers gereserveerd in het heel comfortabele en rustige Gamila Rocks hotel in Aristi [ www.gamilarocks.com ]. Dit kleine adventure resort heeft ongetwijfeld sterk bijdragen tot de charme van de verblijf!
With thanks to Keith Rimmer from the Sea Trek who took this picture and many others for us Klik op de panoramische foto om de Zagorochoria met ons te bezoeken!
[ free maps: GNTO www.gnto.gr ]
Dag 2. Terwijl Keith - steeds op jacht naar nieuwe objectieven voor zijn professionele fotoshots - en Penny een tocht te paard hebben geregeld, willen Kaat en ik de kloof in. De afdaling begint nabij de panoramakiosk in Vikos. De afdaling volgt het oude vrij smalle ezelspad dat in een lint van lange haarspeldbochten langs de bergflank loopt. Het zicht dat diep in de kloof duikt is adembenemend mooi. Ver onder ons baant de Voidomatsis rivier zich een weg tussen de rotsblokken. Vanop ons pad zien we het blauwe water schitteren tussen het wisselend groen. Een spel van licht. We dragen stevige wandelschoenen die goede grip hebben op de wat uitgesleten en ongelijke stenen van het pad. De afdaling duurt wat minder dan één uur - onze kijk- en fotostops inbegrepen! - , waarna het pad verder kronkelt in de soms erg dicht begroeide canyon. Ik loop voorop en wil met een lange tak de weg veilig houden van eventuele slangen. Toch zal, tijdens onze terugklim - we lopen niet tot Monodendri - een slang van een kleine halve meter net voor Kaats voeten wegschieten. We gaan op zoek naar de bronnen van de Voidomatsis die we, als het plaatje juist hangt, wat "bedding-afwaarts" - moeten zoeken. Op de plaats waar we nu lopen vloeit nu, in juni, geen water meer bovengronds! Als we op het gehoor dan de bronnen vinden kijken we verbaasd hoe enkele meters verder de Voidomatis vanonder de rotswand over zijn volle breedte verschijnt. Kristalhelder en 6° koud! Kreten trekken onze aandacht. Een groep van een 12-tal wandelaars uit Israel komen uit de struiken te voorschijn. Ze zijn al geruime tijd op zoek naar het spoor naar Papingo. We denken dat wij ze kunnen op weg helpen: we kwamen deze markeringen tegen. Uitwisseling van enkele ervaringen. Vragen. Dan gaat ieder zijn weg. We moeten wat terugklimmen willen we de afslag vinden naar de resten van een klooster dat in de kloof bij een open plek ligt die we voor onze afdaling hebben opgemerkt. Daar zullen we halt houden om ons lunchpakket op te eten. Bij het klooster is een groep foto opnamen aan het maken voor een groot Duits merk van trekking-uitrusting. We willen teruglopen naar Vikos: opnieuw komt - traag - dreigende bewolking opzetten. De klim duurt om bij anderhalf uur. Bij de kiosk boven ontmoeten we een jong Amerikaans stel. Ze zijn op huwelijksreis, een sabbatical van Londen naar Kaapstad, met de motor. Ze zijn allebei van New York, jong, vlot, ze lachen hun mooie witte tanden bloot als ze horen dat wij al bijna 35 jaar samen zijn. Of wij al in Afrika waren? Neen. Of toch maar amper, Eric, naar Marokko, ja. We hebben maar een kleine boot. Tot Griekenland, dan door het Kanaal van Korinthe. Opnieuw die prachtige, leuke lach. We wisselen site- en blogadressen uit www.birthfromthebackseat.blogspot.com . Als zij wegrijden in hun zware motorpakken vallen dikke regendruppels. We vluchten een taverna binnen en bestellen frappé en Vikos water ...
Bij het hotel pikken we Penny en Keith op en rijden onder de plenzende (onweers)regen naar Papingo. Met regenscherm en -jas lopen we door beide dorpsdelen. In Mikro Papingo bezoeken we het WWF-kantoortje. We hebben het er over beren en wolven en het Griekse afval-(non)beleid, en de hoop die nu rust op de o.i. goede minister van milieu Tina Birbili ( een panda-beertje hangt nu in onze boot als herinnering aan het boeiende bezoek ).
Voor het avondeten rijden we naar Vikos terug waar we lekker eten in de taverna waar Kaat en ik voor het onweer gingen schuilen.
Dag 3. Na een stevig ontbijt aan het buffet van ons Gamila Rocks hotel, maken Kaat en ik ons klaar voor de rafting. Het busje van Alpine zone [www.alpinezone.gr] komt ons aan het hotel ophalen, waar we ook alles geregeld hebben. Er zijn maar twee inschrijvingen vandaag: we hebben dus boot en monitor geheel voor ons; ook voor hem is dit leuk want een groep van zes kan soms heel wat zorgen geven. We passen droogpakken, reddingsvesten en helmen. Aan de Voidomatsis brug gaat de boot in het water en na enkele duidelijke aanwijzingen beginnen we aan onze kleine ontdekkingstocht. Kayakken hebben we beiden heel wat gedaan in de Ardeense rivieren, raften nooit. Maar er is niet zoveel water dat het echt hard gaat. Takken, enkele omgevallen bomen, hier en daar een grotere rots, enkele wat lastiger kedives en twee raids bij de aankomst aan de basis, dat was het dan voor het eigenlijke raften. En de stilte? En de natuur dan, mooi? De helderheid van het water? Betoverend, denken we!. Ons fototoestel durfden we niet meenemen, maar Keith en Penny hadden bij de aankomst post gevat!
Klik op de afbeelding om met ons de rafting te herbeleven!
Een slaatje en een paté van verse olijven op het terras van Gamila Rocks veegt het hongergevoel weg.
De terugkeer naar Lefkas gaat echter via een lange omweg door Centraal en Oost-Zagoria: via Kalpaki - waar we kunnen voltanken - rijden we langsheen de prachtige Agia Mina en Evreos bruggen - de Kokonis brug -naar het mooie Koukouli en naar Kipi waar we naar de oude Milos brug met haar drie bogen lopen. Om Miliotades te bereiken waar we de Zagoria verlaten, gaan we door een mooie, erg dichtbeboste streek, waar slechts hier en daar enkele kleine dorpjes, zoals Dipotamo, enige menselijke aanwezigheid verraden.
Als we op de oude transhelleense hoofdweg van Igoumenita naar Alexandropolis - nu de Egnatia autoweg deze vervangt - boven het meer van Ioannina even halt houden om het mooie panorama te bewonderen, weten we echt dat de Zagoria misschien wel een mooie droom waren: we zijn terug in het echte Griekenland. De hopen afval tegen de parking omheining laten hierover geen enkele twijfel.
Om 20H30 rijden we de parking van Marina Lefkadas op, maar voor mij zie ik het mooie, blauwheldere water van de Voidomatsis rivier ...
Zie Kortom 4.9.4 voor info en gegevens.
[ ook de volgende - commerciele - site kan men raadplegen http://www.greeka.com/epirus/zagoria/zagoria/voidomatis-river.htm ]
de Zagoria en de Vikoskloof in ons fotoalbum
... zeilen ... zomaar!
Tijdens onze stop in Reggio di Calabria, twee jaar gelden, hebben we onze één jaar oude batterijen moeten vervangen. Sinds enige tijd merken we dat we weer aan vervanging toe zijn. Het systeem dat bijna vijftien jaar lang dienst deed beantwoordt eigelijk niet echt meer aan ons verbruik: we beslissen dan ook de installatie - twee parallel geschakelde 80Ah batterijen met drietrapslader en keuzeschakelaar - te laten aanpassen. In een recente reeks artikelen van het magazine Boat Owner werd de vernieuwing van de elektrische installatie op een Vancouver 27 heel deskundig uitgelegd. We besluiten ons hierdoor te laten inspireren en de uitvoering ervan toe te vertrouwen aan Olivier, een Fransman die hier het bedrijfje Yacht Electrics (mob. 6938569143) runt. Twee dagen later kunnen we, erg tevreden over het werk, de grondig aangepaste elektrische opstelling in gebruik nemen.
Vanuit onze luie stek ook, volgen we zeilers die we ontmoet hebben, op hun verdere tochten. Met spanning en vol bewondering lezen we de mails vanuit Alanya van Guy en Christine op hun 30 voeter M.Balthazar op weg naar Libanon, van Paul en Christine op La Gaviotta, die nu op Lesbos zijn aangekomen, terwijl we binnenkort Jeanine en Wil van de Windswept terug verwachten. Michel is nu met zijn Plouf terug in Menton na een rondje Corsika, Marise en Rinaldo van de Zoé waren onlangs in de Pagasitikos baai en Milina waar we vorig jaar de zomer doorbrachten. Sandy en Stewart met hun mooie Halberg Rassy zijn voor enige tijd terug naar de U.K. Anderen zijn hier op het eiland, Keith en Penny, Kevin en Linda, Mark en Maureen, Denise en Andrew. Maar ook niet-zeilers beleven voor ons boeiende momenten, Kaats broer Nico en Joke zijn tijdens hun sabbatical nu op weg naar Salt Lake City, Elisabeth en Jason die we in Vikos ontmoet hebben zijn op motor op weg naar Kaapstad. En hier op Lefkas, verwachten we Brigitte en Kris, aloude vrienden met wie we menige vakantie doorbrachten in sneeuw en zon ... En niet zonder enige onrust voor de vier dagenlange tocht door de Balkan, kijken we heel erg uit naar de komst, eind deze week, van Olivier en Helen ...
16.07.10: Lefkas Marina. Helen en Olivier zijn vorige week donderdag toegekomen: in twee en een halve dag hebben ze de 2700 km afgelegd van Nieuwpoort naar Lefkas. Een vermoeiende tocht die niet echt voor herhaling vatbaar is, vinden ze. Vooral de trip door de landen van oud-Joegoslavië was erg onaangenaam door de vrij slechte wegen en de vervelende en erg tijdrovende grenscontroles; ook de onvriendelijkheid en de algemeen onaangename sfeer, vooral in Servië en Makedonië, waren een aansporing om zonder talmen door te rijden.
29.09.10: Lefkas Marina. Begin september kantelt het weer echt: de wisselvalligheid neemt toe en de laatste dagen lijkt de herfst als voorbode van de natte Ionische winters de zomer definitief te hebben verdreven. Hoewel we overdag nog genieten van zachte temperaturen rond 23 - en zelfs 25 graden - neemt de vochtigheid toe en kijken we toch al wat verrast hoe snel de dagen korter worden.
Bij een etentje in Preveza hebben we hartelijk afscheid genomen van Jeanine en Wil van de Windswept die nu voor de winter naar Nederland terugkeren. Hun rondje Peloponnisos bracht hen uiteindelijk tot in het noordelijke Thessaloniki! Christine en Paul van de Gaviota stuurden ons een enthousiast zeilberichtje vanuit de Turkse Ayvalik archipel. Op hun Roving Topsy laten Guy en Martine aan Griselda en David, hun zoon havens en ankerplaatsen van de Inland Sea en de golven van Patras en Korinthe ontdekken. Voor deze charmante jonge Chileense vrouw zijn dit de eerste yachting ervaringen! En gisteren dan, net voor een plenzende regen de marina schoonspoelde, liep de Franse M. Balthazar de haven opnieuw binnen. Christine en Guy hebben met hun 31-voeter een prachtig project gerealiseerd, - naar onze bescheiden mening, de bewondering waardig die men goede zeilers verschuldigd is: heen en terug van Lefkas naar Jounieh in Libanon. Tijdens deze reis van amper 5 maanden schuwden zij lange tochten niet: van het Turkse Alanya tot Jounieh legde M.Balthazar 320 NM af in 56 uur! Gisteravond, bij een glaasje Libanese arak hebben we het weerzien gevierd en hen nogmaals gelukgewenst en bedankt voor de talrijke boeiende excerpta uit hun logboek die zij regelmatig hebben doorgemaild!
[ klik hier en lees het verhaal ]
Op 20 oktober gaat de boot uit het water en op 25 oktober nemen we de ferry in Igoumenitsa naar Venetië. Na een stop van enkele dagen in Menton gaan we voor enkele wintermaanden naar huis, in Nieuwpoort.
Na onze Peloponnisos trip bleven er nog twee weken over om de boot klaar te maken voor de overwintering op de terreinen van Lefkas marina. Meer dan genoeg, dachten we. Het weer dacht er anders over. Na een tweetal dagen kwamen overvloedige regens roet in onze planning strooien, wat ons noopte tot het gebruik maken van elke klein droog intermezzo, van elke korte opklaring. De dag voor het uit het water gaan, was het weer even milder gestemd, maar Nehalinnia werd op haar stoel geplaatst tussen twee hevige buien in, onder een donker en dreigend wolkendek. Dan, hield het op met regenen, tot op de dag van ons vertrek. Het eerder zonnige weer en het comfort van het huisje dat we opnieuw hadden gehuurd in Apolpena, net boven Lefkas - Tony's house, villa Athene ( websitelink, update 2013 ) -, lieten ons toe de zeilen, de buiskap en de kuiptent goed te drogen en de werken op de boot af te werken. Vrij snel kwam de dag van ons vertrek. Na een laatste bezoek bij Alison et Peter - in de Katoghi - in Vafkeri, en bij onze vrienden in de marina, begonnen we met het laden van de wagen. Om vier uur, in dichte duisternis van Alpopena, vertrokken we naar Igoumenitsa waar we anderhalf uur later aankwamen. Onderweg hadden we amper een zestal wagens en enkele vrachtwagens gekruist. In de valleien herinnerden soms erg dichte mistbanken aan de herfst. De wind was ook snel aan het toenemen en dikke wolken verduisterden meermaals de wat schuchtere maan. Het aangekondigde slechte weer was op de afspraak! Om precies zeven uur lag de Lefka Ori , die van Patras kwam, vast. Na het vertrek, om acht uur, nam de wind heel snel toe tot windkracht 7 uit E/SE en het begon stevig te regenen. Het gure weer verplichtte ons gedurende quasi de hele overtocht binnen te blijven, zodat we het comfort van deze grote boot en van onze aangename kajuit goed konden waarderen! Bij de aankomst in Venetië, 22 uur later, was het nog donker en regende het nog steeds! We konden dus niet zo intens genieten van de doortocht van deze prachtstad langs het Canal Grande en het Canale della Giudecca zoals bij onze terugkeer naar Lefkas in het late najaar 2008 ( in maart 2010 namen we de ferry in Ancona ). In volle spits namen we dan de snelweg naar Menton op 550 km. Tijdens de hele rit - en in het bijzonder tot de afslag naar de Brenner en Oostenrijk was er heel druk verkeer, maar we waren wel aangenaam verrast opnieuw tussen "normale" autobestuurders te rijden ... We zijn 7 dagen in Menton gebleven wat ons toeliet onze vrienden Michel, Marise en Rinaldo terug te zien. We hadden elkaar heel wat te vertellen! Vrijdag. Mooi weer. Zon. Blauwe hemel. Met Michel varen we uit. Rode rozen op het water ... het is een innig, ontroerend aandenken aan Mady ... Na vier dagen mooi weer, komt de regen. Drie dagen lang. Hevig. Vrij ononderbroken ... Opnieuw blauwe hemel, heel veel zon. Maar we vertrekken naar Nieuwpoort. Opnieuw erg druk verkeer. We moeten er opnieuw aan wennen. Vrij snel trekt de hemel dicht. Grijs, mistig weer, koud ook. Het weer in het noorden. Overnachting in Nuit-Saint-Georges. Wat ongoochelend: het plaatsje geeft een wat verlaten indruk, de meeste restaurants zijn dicht. . Op 4 november omstreeks twee uur stappen we onze living binnen. Terug thuis.
zie ook Kortom 4.9.6, voor info en gegevens Wat voor weer het nu op Lefkas is? Klik hier. Terug naar hoofdpagina LOGBOEK Terug naar de vorige pagina, (4.3) Na de terugkeer uit Horto, herfst en winter 2009-2010. klik dan hier.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Updated
3-may-18
|
webmaster Q-Webbels |